“En sectores como a agroalimentación e a enerxía, vimos avances significativos na adopción de novas tecnoloxías”

Himikode xorde como iniciativa empresarial de base tecnolóxica outorgado pola Xunta de Galicia e actualmente conta co selo de Peme Innovadora do Ministerio de Ciencia e o de Empresa Emerxente outorgado por Enisa. A súa actividade céntrase na creación de solucións innovadoras que combinan IoT, intelixencia artificial, Big Data e SaaS, desenvolvendo produtos para crear negocios escalables. Desde o deseño de electrónica IoT propia, o desenvolvemento de modelos IA ata o software final para o cliente, a súa misión é impulsar a dixitalización e a eficiencia en sectores clave como a agroalimentación e a enerxía, destacando produtos como hkoffee e RuralData, que optimizan procesos e melloran a sostibilidde.

Hoxe falamos con Noemí Rodríguez, CEO de Himikode.

  • Himikode naceu no 2018, como xorde esta compañía? E, como foi a evolución tanto da empresa como do sector ambiental e tecnolóxico durante este tempo? ?

Himikode nace en 2018 en Lugo, cando coñecín a Raúl G. Bayón, quen hoxe é o meu socio e COO, durante un proxecto de consultoría de innovación estratéxica para un dos principais tostadores de café do país. Durante este proxecto, démonos conta dunha realidade alarmante: moitas marcas alimentarias, especialmente no sector do café, carecían de visibilidade sobre o que ocorría co seu produto e os seus equipamentos unha vez que chegaba ao momento de venda, concretamente ao canle HORECA. Esta desconexión entre o tostador e o consumidor final era unha oportunidade clave para a innovación.

Desde a miña experiencia na industria dixital, comprendín o enorme potencial que teñen os datos para transformar modelos de negocio, e vin nese baleiro unha posibilidade de facer algo realmente disruptivo. Foi nese momento cando decidín fundar Himikode. Non só queriamos axudar ás marcas para recuperar o control do seu produto, senón a ofrecerlles unha ferramenta tecnolóxica que lles permitise tomar decisións máis informadas, optimizando así a xestión do seu negocio no punto de venda e mellorando a súa eficiencia operativa.

A evolución do uso de datos e a tecnoloxía intelixente na industria agroalimentaria foi vertixinosa, e nós queremos ser parte desa revolución. Identificar oportunidades, formar un equipo con experienci, e extrapolar modelos exitosos doutros sectores permitiunos non só crecer como empresa, senón tamén contribuír activamente a transformar como se concibe a xestión na cadea de valor alimentaria.

  • Cales son as principais áreas nas que traballa Himikode?
Somos unha compañía experta en crear negocios escalables combinando IoT, IA, BigData e SaaS.
O noso obxectivo é transformar os puntos de venda físicos, o canle HORECA (Hoteis, Restaurantes e Cafeterías), en fontes de información que acheguen coñecemento á industria alimentaria que opera nesta canle, distribuidores alimentarios e HORECA organizado nas diferentes etapas da súa cadea de valor, para garantir a calidade na experiencia de consumo, aumentar a súa rendibilidade e eficiencia e permitir unha xestión máis sostible do negocio.
 
 
Actualmente operamos nos sectores FoodTech e GreenTech, con dous produtos comercializados, hkoffee e Rural Data, respectivamente.
 
 
  • O seu principal produto é ‘hkoffee’, un novo sistema de monitorización de máquinas de café. Como funciona?
Hkoffee (www.hkoffee.com) é un innovador sistema tecnolóxico e de intelixencia artificial baseado en sensórica avanzada e analítica de datos que permite unha xestión máis sostible do negocio ao longo de toda a cadea de valor dos tostadores de café, desde a fábrica ata a propia canle HORECA, incidindo de forma directa na redución da súa pegada de carbono, optimización do stock, axuste dos consumos eléctricos e extensión da vida útil dos equipos.
 
 
  • Hai algún motivo polo que se centraron no ámbito do café?
Para entender a necesidade que cubrimos, é necesario explicar que as marcas alimentarias que operan en HORECA realizan un importante investimento nos equipos para elaborar o seu produto: máquinas espresso, muíños, billas de cervexa, neveiras etc.
 
 
Con todo, a pesar de manter a propiedade e ser responsables do mantemento dos equipos, perden o control sobre o estado, a localización e, o máis importante, sobre o resultado final do produto que se serve ao consumidor final, poñendo en risco a reputación da súa marca.
 
 
Comezamos polo vertical do café, xa que é o produto que maior transformación require no punto de venda, xa que ata cambia de estado, do gran á cunca. Esta gran transformación supón que se necesita un maior control sobre todas as etapas de elaboración, desde a moenda ata a errogación. O detalle máis pequeno como realizar unha purga antes de elaborar un café pode levar ao traste todo o traballo do tostador para ofrecer un café de calidade.
 
 
  • Esta ferramenta dixital pódese extrapolar a outros ámbitos da industria alimentaria?
 
A tecnoloxía é totalmente transversal a diferentes verticais que tamén atopamos nesta canle, como a cervexa, o vermut, o xeado artesanal, a repostería de V gama, os zumes… En definitiva, calquera vertical alimentario que instale equipos propios en HORECA para o seu produto (billas de bebidas, equipos frigoríficos, exprimidores, pasas o ferro etc.).
 
 
Este é un aspecto clave e diferenciador respecto aos produtos no mercado, xa que logra un equilibrio entre o enfoque vertical que demanda a industria e a escalabilidade entre verticais que demanda o HORECA organizado, permitindo que estes beneficios de sostibilidade esténdanse a outros verticais que operan en HORECA.
 
 
  • A enerxía é outro dos sectores no que operan. Como axudan ás contornas rurais a ser máis sostibles?
Rural Data é unha solución intelixente para áreas rurais que integra tecnoloxías avanzadas de enerxías renovables (solar e eólica), sistemas de iluminación LED intelixente que se adaptan á luminosidade e presenza da contorna e unha plataforma de monitorización e xestión en remoto.
 
 
O sistema ten a capacidade para integrar novas tecnoloxías SMART, como a monitorización da calidade ambiental, o cálculo de persoas e vehículos, videovixilancia e conectividade Wifi, permitindo a súa adaptación ás necesidades específicas da contorna rural e ampliando as súas funcionalidades. O seu enfoque modular facilita a incorporación de melloras continuas, o que converte esta solución nun sistema escalable e adaptable a diversas áreas rurais.
 
 
Rural Data facilita a planificación territorial e a toma de decisións estratéxicas baseadas en indicadores de sostibilidade. Ademais, permite ás administracións locais implementar políticas que favorecen a transición enerxética e a redución de emisións, contribuíndo ao cumprimento dos ODS (Obxectivos de Desenvolvemento Sostible).
 
 
  • Na súa opinión, a industria galega está preparada para a dixitalización? cales son os principais retos aos que se enfronta?
A industria galega está cada vez máis preparada para a dixitalización. En sectores como a agroalimentación e a enerxía, vimos avances significativos na adopción de novas tecnoloxías. A aposta pola dixitalización é clara, cun 69% das empresas priorizándoa nas súas estratexias de crecemento, e unha firme convicción no potencial de ferramentas como o 5G, IoT e a analítica de datos para transformar as súas operacións, como mostra o informe de KPMG.
 
Con todo, os retos son evidentes. Sendo a atracción de talento cualificado un obstáculo crucial, como demostra que é un dos principais retos para o 54% das empresas galegas nos próximos 3 anos. Ademais, as pemes, que representan unha gran parte do tecido empresarial, atopan dificultades para adoptar estas tecnoloxías debido ao seu tamaño e recursos limitados, polo que as administracións públicas deben xogar un papel crucial para facilitar o seu acceso a financiamento que lles permita reforzar os seus procesos de dixitalización.
 
Finalmente, a ciberseguridade e a integración de tecnoloxías como a intelixencia artificial requiren maiores esforzos para garantir unha adopción segura e eficiente.
 
 
  • Aínda é pouco frecuente ver a mulleres ocupando postos de alta dirección en España, e menos aínda en empresas do sector tecnolóxico. Como se atopa nun sector tan masculinizado?
 
En moitas ocasións é un desafío. Recordo cando con Himikode decidín presentarnos a unha aceleradora, a Business Factory Food, e eu fun a única muller (fálovos de fai cinco anos) que saíu a pitchear, a expoñer un proxecto tecnolóxico. Foi e segue sendo retador para min.
 
Con todo, tamén existen desafíos motivadores, como xerar e potenciar ecosistemas de alto nivel de liderado en feminino, que se converten en auténticos fervedoiros de novas ideas e de sinerxias e apoios.
 
  • Foi seleccionada para figurar na ‘Guía de mulleres líderes do ecosistema empresarial’ de 2024. Parabéns. Que supón para vostede este recoñecemento?
É unha auténtica honra figurar nesta Guía, e que supón un recoñecemento á miña traxectoria profesional na que o compromiso coa innovación, as prácticas empresariais de alto nivel, o apoio ao crecemento do tecido empresarial galego e a visibilización dos novos modelos de liderado foron un aspecto clave.
 
  • Como entidade asociada a Viratec, que lles achega formar parte do clúster? E en que tipo de iniciativas promovidas desde o clúster podería colaborar Himikode?
 
Formar parte de VIRATEC bríndanos un valor clave no ecosistema de innovación colaborativa. Como clúster, VIRATEC fomenta sinerxias entre empresas e institucións que buscan xerar un impacto positivo, o que nos permite non só compartir coñecementos, senón tamén participar en proxectos de I+D+i que abordan os desafíos ambientais e tecnolóxicos que enfrontan múltiples sectores. Esta colaboración é fundamental para Himikode, xa que nos abre portas para desenvolver proxectos innovadores con aplicación en diferentes industrias, reforzando a nosa misión de impulsar a transformación dixital.

COMPARTIR